90 نكته در خصوص طراحي UX
UX به مجموعه نكاتي گفته مي شود با رعايت آن ها و بهبود كارايي مي توانيد رضايت بازديدكننده از سايت را افزايش دهيد. ما در طراحي سايت پرنا با بررسي و مطالعه رفتار كاربران بهترين و مهم ترين نكات را براي شما عزيزان جمع آوري كرده ايم. با رعايت 100 نكته زير شما مي توانيد تجربه خوبي را براي كاربران سايت خود فراهم كنيد.
جريان
1- وب سايت شما بايد مانند يك جاده آجر نما باشد . كاربران را با توجه به اهداف خود به آرامي به بخش هاي مختلف وب سايت هدايت كنيد.
2- كاربران ابتدا به المان هاي قسمت بالايي سايت شما توجه خواهند كرد. مهم ترين قسمت سايت آنجاست.
3- طراحي تميز و مرتبط به كاربران اين اجازه را مي دهد كه با آرامش به بررسي سايت شما بپردازند.
4- تمامي صفحات شما بايد به هم متصل باشند. هيچ صفحه اي نبايد "بن بست " باشد تا كاربر براي بازگشت دچار سردرگمي بشود.
5- از طرح ها و الگو هاي رايج در طراحي سايت استفاده كنيد. كاربر را مجبور به يادگيري چيز جديد نكنيد.
اسكرول كردن
6-كاربران تا زماني به اسكرول وب سايت ادامه مي دهند كه به اطلاعات مورد نياز خودشان دسرسي پيدا كنند. نكات مهم تر را در قسمت هاي بالايي قرار دهيد.
7-در تمامي قسمت هايي كه اسكرول مي شوند وب سايت بايد از لحاظ گرافيكي جذاب باشد .
8- هرچه طول صفحه بلند تر باشد كاربران علاقه كمتري به اسكرول خواهند داشت.
9- كاربران معمولا اسكرول كردن را بيشتر از كليك كردن مي پسندند. به همين دليل صفحه نبايد خيلي كوتاه باشد و كاربران با كليلك كردن به قسمت هاي مختلف هدايت شوند.
كنتراست و رنگ بندي
10-وب سايت را براي كابران كور رنگ نيز بهينه كنيد. رنگ بندي بايد تفاوت نسبتا آشكاري داشته باشد.
11- از رنگ آبي صرفا براي لينك ها استفاده كنيد.
12- به كنتراست LCD هاي تلفن هاي همراه نيز توجه كنيد. با كيفيت پايين برخي از گوشي هاي ، از زيبايي سايت شما كاسته خواهد شد.
13-يك رنگ يونيك براي دكمه CALL TO ACTION خود داشته باشد.
14- رنگ هاي روشن در المان هاي بالا و رنگ هاي تيره در پس زمينه ها استفاده شوند.
بارگذاري
15 - مطمئن شويد كاربران به آساني به اهداف مورد نظرشان در خصوص طراحي وب سايت شما برسند .
16- مهمترين چيزي كه براي بازديدكنندگان اهميت دارد ، در نگاه اول سرعت سايت شماست.
17- مهم ترين مسائل در خصوص بارگزاري ، سرعت بارگذاري سايت ، نحوه بارگذاري المان ها و انيميشن ها smooth است.
18-قبل از بارگذاري كامل سايت ، بهتر است اسكلت كلي آن بارگذراي شود.
19- متون وب سايت مي بايست قبل از عكس ها بارگذاري شوند تا كاربران شروع به خواندن نمايند و بيكار نباشند !
20- تاخير هاي بيش از چند ثانيه موجب ترك وب سايت توسط بازديدكننده خواهد شد.
گوشي و تبلت
21-لمس كردن المان هاي سايت روي گوشي ، زماني كه عناصر خيلي كوچك يا به هم نزديك هستند مشكل است.
22-هر المان به طور ميانگين بايد يك سانتيمتر مربع با ساير المان ها فاصله داشته باشد
23-اگر كسي با انگشت كوچك دست طراحي سايت شما را مرور كند ، يعني المان ها بيش از حد كوچك هستند.
24-گوشه ها و قسمت پاييني وب سايت راحت ترين و سريع ترين مكان براي لمس كردن هستند ( با انگشت شست :| )
25- به هيچ عنوان كاربر را مجبور نكنيد براي كامل ديدن وب سايت گوشي يا تبلت را بچرخواند.
26- هيچ عنصري نبايد نياز به دوبار لمس كردن داشته باشد.
27- تعيين كنيد كه كاربر براي مشاهده وب سايت نياز به دو دست خود دارد يا با يك دست امكان مشاهده كامل آن وجود دارد.
منو
28- هميشه راهي ساده براي دسترسي به منو قرار دهيد.
29- اگر طراحي سايت حرفه اي به بيش از 3 يا 4 سرح رسيد بايد آن را بازطراحي كنيد.
30- بهتر است از منو هاي چسبيده استفاده كنيد.
31-منو نبايد در مشاهده المان ها تداخل ايجاد كند.
32- منو بايد ثابت باشد و در قسمت ها مختلف سايت متفاوت نباشد.
33- عناوين منو ها تا حد امكان كوتاه باشند.
34- حتما از
ها استفاده كنيد تا كاربر متوجه شود در حال حاضر كجاست.35-در گوشي ها و تبلت ها از منو هاي كوچك استفاده كنيد.
36- در صفحات desktop از منو هاي كوچك استفاده نكنيد.
37- در منو هاي موبايل ، از دسته بندي استفاده كنيد.
38- منو بهتر است عمودي باشد تا افقي !
39- اگر از مگا منو استفاده مي كنيد ، فاصله مناسب بين المان ها را فراموش نكنيد.
40- در هنگام استفاده از مگا منو ها ، عناصر قابل كليك و غير قابل كليك را به خوبي تفكيك كنيد.
41- ورود ، ثبت نام و جست وجو را داخل منو ها قرار ندهيد.
فرم ها
42- هر عنصر فرم را به صورت مجزا در يك سطر كامل قرار دهيد.
43- بهتر است عنوانين فرم ها خارج از عناصر فرم باشد.
44- فرم ها را ساير عناصر كاملا مجزا كنيد.
45- ارور ها مر بوط به هر سطر را همانجا نشان دهيد
46- خطا ها در فرم ها بايد مشخص ، ساده و مفيد باشند.
47- طراحي سايت در گوشي ها خطا ها را در يك محل گردآوري كنيد.
لينك ها
48- لينك ها بايد با رنگ آبي يا underline از ساير متون جدا شوند.
49- لينك ها بايد شكل لينك باشند !
50- از رنگ آبي يا underline براي ساير متون استفاده نكنيد.
51- كاربر نبايد پس از كليك روي لينك متوجه شود كه به كجاتر رفته است ، مقصد لينك در طراحي سايت ارزان بايد واضح باشد.
52- عكس هاي وبلاگ يا محصولات هميشه بايد قابليت كليك داشته باشند.
53- عنواوين تيتر صفحات ويژه بايد هميشه ثابت باشند.
54- لينك هاي بازديد شده را از بقيه لينك ها مجزا كنيد.
دكمه ها
55-دكمه ها بايد قابليت كليك داشته باشند و از باقي المان ها جدا باشند.
56-دكمه هاي خاص بايد از بقيه بزرگتر باشند.
57- پس زمينه ، لبه ها و شكل ظاهري دكمه ها بايد براي كاربر قابل تشخيص باشد.
58- در طراحي فلت ، رنگ دكمه ها بايد تك باشد.
59- كاربر در 0.1 ثانيه بايد متوجه شود پس از كليك روي دكمه چه اتفاقي افتاده است.
60- در طراحي سايت ، دكمه هايي كه باعث پاك شدن يا تغيير اطلاعات مي شوند بايد سخت تر كليك شوند ، خصوصا روي گوشي ها همراه
جست و جو
61-اگر طراحي سايت ارزان كوچكي نداريد ، حتما به بخش جست و جو نياز داريد.
62- شكل بخش جست وجو بايد مانند فرم ها باشد.
63- جست و جو را در در قسمتي واضح قرار دهيد ، معمولا بالا سمت راست
64- كاربران وقتي دنبال جست و جو مي گردند انتظار يك سطر كه قابليت نوشتن دارد مي گردند.
65- طول قسمت جست وجو بايد به حد كافي بلند باشد كه كاربر تمام جمله خود را ببيند.
اسلايدر ها
66-اسلايدر ها را فراموش كنيد ! كاربر با هر اسلايد جديد قبلي را فراموش خواهد كرد.
67- دكمه هاي تغيير عكس خصوصا روي گوشي ها همراه چندان واضح نيستند.
68- به جاي فلش ، از متن استفاده كنيد تا كاربر بداند كه در اسلايدر بعدي چه خبر است.
69-تنها 1% كاربران ساير عكس هاي اسلايدر را در طراحي سايت حرفه اي شما مشاهده مي كنند !!
70- اسلايدر هايي كه به صورت اتوماتيك تصاوير را تغيير مي دهند ، به محض تداخل كاربر نبايد به صورت اتوماتيك تغيير كنند.
آكاردئون ها
71-در گوشي هاي همراه از آكاردئون ها استفاده كنيد تا طول صفحه كمتر شود.
72- در آكاردئون ها قابليت بسته شدن را نيز قرار دهيد.
73- آكاردئون به جاي لينك ها در گوشي هاي همراه
74- آكاردئون ها موجب راحتي كاربر مي شوند.
نكات و راهنما ها
75- هدف اصلي هر صفحه طراحي سايت بايد براي كاربر كاملا واضح باشد.
76- كاربران معمولا در صورت بروز مشكل ، به دنبال صفحه راهنما خواهند گشت.
77- صفحه راهنما را در قسمت هاي لازم جاي گذاري كنيد ، نه همه جا
78- صفحه راهنما بايد كمي از ساير صفحات متفاوت باشد.
79- حدالمقدور راهنما را خلاصه كنيد.
آيكون ها
80-آيكون ها بايد با معني باشد و علت وجودشان مشخص باشد.
81- از آيكون ها فقط در مواقعي كه لازم است استفاده كنيد.
محتوا
82- مهم ترين اطلاعات طراحي سايت حرفه اي ، بايد در واضح ترين قسمت قرار گيرند.
83- نكات كليدي محتوا را به صورت خلاصه در چند سطر اول توضح دهيد.
84- مطالب را اولويت بندي كنيد و به ترتيب اولويت قرار دهيد.
85- نكات اصلي را با رنگ يا طرح هاي خاص مجزا كنيد.
86- لوكيشن ، اطلاعات تماس و.. مهمترين اطلاعات براي كاربران گوشي ها هستند.
87- در گوشي ها همراه كاربران صرفا اطلاعات حياتي شما را مي خواهند.
88- اصطلاحات ساده و كامل ، جذاب تر از عبارات قلمبه سلمبه هستند.
خوانايي
89- بيشتر كاربران ، قبل از خواندن يك دور متن را ورانداز مي كنند ، از المان هاي گرافيكي زيبا استفاده كنيد.
90- خوانايي صرفا به معناي راحت تر خواندن نيست ، به معناي چه موقع خواندن نيز هست.