90 نكته در خصوص طراحي UX از طرف يك متخصص !

مقالات جديد در حوزه طراحي سايت و تكنولوژي

90 نكته در خصوص طراحي UX از طرف يك متخصص !

۷ بازديد

90 نكته در خصوص طراحي UX

 

UX به مجموعه نكاتي گفته مي شود با رعايت آن ها و بهبود كارايي مي توانيد رضايت بازديدكننده از سايت را افزايش دهيد. ما در طراحي سايت پرنا با بررسي و مطالعه رفتار كاربران بهترين و مهم ترين نكات را براي شما عزيزان جمع آوري كرده ايم. با رعايت 100 نكته زير شما مي توانيد تجربه خوبي را براي كاربران سايت خود فراهم كنيد.

 

جريان

 

1- وب سايت شما بايد مانند يك جاده آجر نما باشد . كاربران را با توجه به اهداف خود به آرامي به بخش هاي مختلف وب سايت هدايت كنيد.

2- كاربران ابتدا به المان هاي قسمت بالايي سايت شما توجه خواهند كرد. مهم ترين قسمت سايت آنجاست.

3- طراحي تميز و مرتبط به كاربران اين اجازه را مي دهد كه با آرامش به بررسي سايت شما بپردازند.

4- تمامي صفحات شما بايد به هم متصل باشند. هيچ صفحه اي نبايد "بن بست " باشد تا كاربر براي بازگشت دچار سردرگمي بشود.

5- از طرح ها و الگو هاي رايج در طراحي سايت استفاده كنيد. كاربر را مجبور به يادگيري چيز جديد نكنيد.

 

UX

 

اسكرول كردن

 

6-كاربران تا زماني به اسكرول وب سايت ادامه مي دهند كه به اطلاعات مورد نياز خودشان دسرسي پيدا كنند. نكات مهم تر را در قسمت هاي بالايي قرار دهيد.

7-در تمامي قسمت هايي كه اسكرول مي شوند وب سايت بايد از لحاظ گرافيكي جذاب باشد .

8- هرچه طول صفحه بلند تر باشد كاربران علاقه كمتري به اسكرول خواهند داشت.

9- كاربران معمولا اسكرول كردن را بيشتر از كليك كردن مي پسندند. به همين دليل صفحه نبايد خيلي كوتاه باشد و كاربران با كليلك كردن به قسمت هاي مختلف هدايت شوند.

 

كنتراست و رنگ بندي

 

10-وب سايت را براي كابران كور رنگ نيز بهينه كنيد. رنگ بندي بايد تفاوت نسبتا آشكاري داشته باشد.

11- از رنگ آبي صرفا براي لينك ها استفاده كنيد.

12- به كنتراست LCD هاي تلفن هاي همراه نيز توجه كنيد. با كيفيت پايين برخي از گوشي هاي ، از زيبايي سايت شما كاسته خواهد شد.

13-يك رنگ يونيك براي دكمه CALL TO ACTION خود داشته باشد.

14- رنگ هاي روشن در المان هاي بالا و رنگ هاي تيره در پس زمينه ها استفاده شوند.

 

بارگذاري

 

15 - مطمئن شويد كاربران به آساني به اهداف مورد نظرشان در خصوص طراحي وب سايت شما برسند .

16- مهمترين چيزي كه براي بازديدكنندگان اهميت دارد ، در نگاه اول سرعت سايت شماست.

17- مهم ترين مسائل در خصوص بارگزاري ، سرعت بارگذاري سايت ، نحوه بارگذاري المان ها و انيميشن ها smooth است.

18-قبل از بارگذاري كامل سايت ، بهتر است اسكلت كلي آن بارگذراي شود.

19- متون وب سايت مي بايست قبل از عكس ها بارگذاري شوند تا كاربران شروع به خواندن نمايند و بيكار نباشند !

20- تاخير هاي بيش از چند ثانيه موجب ترك وب سايت توسط بازديدكننده خواهد شد.

 

گوشي و تبلت

 

21-لمس كردن المان هاي سايت روي گوشي ، زماني كه عناصر خيلي كوچك يا به هم نزديك هستند مشكل است.

22-هر المان به طور ميانگين بايد يك سانتيمتر مربع با ساير المان ها فاصله داشته باشد

23-اگر كسي با انگشت كوچك دست  طراحي سايت شما را مرور كند ، يعني المان ها بيش از حد كوچك هستند.

24-گوشه ها و قسمت پاييني وب سايت راحت ترين و سريع ترين مكان براي لمس كردن هستند ( با انگشت شست :| )

25- به هيچ عنوان كاربر را مجبور نكنيد براي كامل ديدن وب سايت گوشي يا تبلت را بچرخواند.

26- هيچ عنصري نبايد نياز به دوبار لمس كردن داشته باشد.

27- تعيين كنيد كه كاربر براي مشاهده وب سايت نياز به دو دست خود دارد يا با يك دست امكان مشاهده كامل آن وجود دارد.

 

منو

 

28- هميشه راهي ساده براي دسترسي به منو قرار دهيد.

29- اگر طراحي سايت حرفه اي  به بيش از 3 يا 4 سرح رسيد بايد آن را بازطراحي كنيد.

30- بهتر است از منو هاي چسبيده استفاده كنيد.

31-منو نبايد در مشاهده المان ها تداخل ايجاد كند.

32- منو بايد ثابت باشد و در قسمت ها مختلف سايت متفاوت نباشد.

33- عناوين منو ها تا حد امكان كوتاه باشند.

34- حتما از breadcrumbs ها استفاده كنيد تا كاربر متوجه شود در حال حاضر كجاست.

35-در گوشي ها و تبلت ها از منو هاي كوچك استفاده كنيد.

36- در صفحات desktop از منو هاي كوچك استفاده نكنيد.

37- در منو هاي موبايل ، از دسته بندي استفاده كنيد.

38- منو بهتر است عمودي باشد تا افقي !

39- اگر از مگا منو استفاده مي كنيد ، فاصله مناسب بين المان ها را فراموش نكنيد.

40- در هنگام استفاده از مگا منو ها ، عناصر قابل كليك و غير قابل كليك را به خوبي تفكيك كنيد.

41- ورود ، ثبت نام و جست وجو را داخل منو ها قرار ندهيد.

 

فرم ها

 

42- هر عنصر فرم را به صورت مجزا در يك سطر كامل قرار دهيد.

43-  بهتر است عنوانين فرم ها خارج از عناصر فرم باشد.

44- فرم ها را ساير عناصر كاملا مجزا كنيد.

45- ارور ها مر بوط به هر سطر را همانجا نشان دهيد

46- خطا ها در فرم ها بايد مشخص ، ساده و مفيد باشند.

47- طراحي سايت در گوشي ها خطا ها را در يك محل گردآوري كنيد.

 

لينك ها

 

48- لينك ها بايد با رنگ آبي يا underline از ساير متون جدا شوند.

49- لينك ها بايد شكل لينك باشند !

50- از رنگ آبي يا underline براي ساير متون استفاده نكنيد.

51- كاربر نبايد پس از كليك روي لينك متوجه شود كه به كجاتر رفته است ، مقصد لينك در طراحي سايت ارزان بايد واضح باشد.

52- عكس هاي وبلاگ يا محصولات هميشه بايد قابليت كليك داشته باشند.

53- عنواوين تيتر صفحات ويژه بايد هميشه ثابت باشند.

54- لينك هاي بازديد شده را از بقيه لينك ها مجزا كنيد.

 

دكمه ها

 

55-دكمه ها بايد قابليت كليك داشته باشند و از باقي المان ها جدا باشند.

56-دكمه هاي خاص بايد از بقيه بزرگتر باشند.

57- پس زمينه ، لبه ها و شكل ظاهري دكمه ها بايد براي كاربر قابل تشخيص باشد.

58- در طراحي فلت ، رنگ دكمه ها بايد تك باشد.

59- كاربر در 0.1 ثانيه بايد متوجه شود پس از كليك روي دكمه چه اتفاقي افتاده است.

60- در طراحي سايت ، دكمه هايي كه باعث پاك شدن يا تغيير اطلاعات مي شوند بايد سخت تر كليك شوند ، خصوصا روي گوشي ها همراه

 

جست و جو

 

61-اگر طراحي سايت ارزان  كوچكي نداريد ، حتما به بخش جست و جو  نياز داريد.

62- شكل بخش جست وجو بايد مانند فرم ها باشد.

63- جست و جو را در در قسمتي واضح قرار دهيد ، معمولا بالا سمت راست

64- كاربران وقتي دنبال جست و جو مي گردند انتظار يك سطر كه قابليت نوشتن دارد مي گردند.

65- طول قسمت جست وجو بايد به حد كافي بلند باشد كه كاربر تمام جمله خود را ببيند.

 

اسلايدر ها

 

66-اسلايدر ها را فراموش كنيد ! كاربر با هر اسلايد جديد قبلي را فراموش خواهد كرد.

67- دكمه هاي تغيير عكس خصوصا روي گوشي ها همراه چندان واضح نيستند.

68- به جاي فلش ، از متن استفاده كنيد تا كاربر بداند كه در اسلايدر بعدي چه خبر است.

69-تنها 1% كاربران ساير عكس هاي اسلايدر را در طراحي سايت حرفه اي شما مشاهده مي كنند !!

70- اسلايدر هايي كه به صورت اتوماتيك تصاوير را تغيير مي دهند ، به محض تداخل كاربر نبايد به صورت اتوماتيك تغيير كنند.

 

آكاردئون ها

 

71-در گوشي هاي همراه از آكاردئون ها استفاده كنيد تا طول صفحه كمتر شود.

72- در آكاردئون ها قابليت بسته شدن را نيز قرار دهيد.

73- آكاردئون به جاي لينك ها در گوشي هاي همراه

74- آكاردئون ها موجب راحتي كاربر مي شوند.

 

نكات و راهنما ها

 

75- هدف اصلي هر صفحه طراحي سايت  بايد براي كاربر كاملا واضح باشد.

76- كاربران معمولا در صورت بروز مشكل ، به دنبال صفحه راهنما خواهند گشت.

77- صفحه راهنما را در قسمت هاي لازم جاي گذاري كنيد ، نه همه جا

78- صفحه راهنما بايد كمي از ساير صفحات متفاوت باشد.

79- حدالمقدور راهنما را خلاصه كنيد.

 

آيكون ها

 

80-آيكون ها بايد با معني باشد و علت وجودشان مشخص باشد.

81- از آيكون ها فقط در مواقعي كه لازم است استفاده كنيد.

 

محتوا

 

82- مهم ترين اطلاعات طراحي سايت حرفه اي ، بايد در واضح ترين قسمت قرار گيرند.

83-  نكات كليدي محتوا را به صورت خلاصه در چند سطر اول توضح دهيد.

84- مطالب را اولويت بندي كنيد و به ترتيب اولويت قرار دهيد.

85-  نكات اصلي را با رنگ يا طرح هاي خاص مجزا كنيد.

86- لوكيشن ، اطلاعات تماس و.. مهمترين اطلاعات براي كاربران گوشي ها هستند.

87- در گوشي ها همراه كاربران صرفا اطلاعات حياتي شما را مي خواهند.

88- اصطلاحات ساده و كامل ، جذاب تر از عبارات قلمبه سلمبه هستند.

 

خوانايي

 

89- بيشتر كاربران ، قبل از خواندن يك دور متن را ورانداز مي كنند ، از المان هاي گرافيكي زيبا استفاده كنيد.

90- خوانايي صرفا به معناي راحت تر خواندن نيست ، به معناي چه موقع خواندن نيز هست.

 

طراحي سايت پرنا

بيشتر بخوانيد

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.