10 اشتباه رايج در بازاريابي شبكه هاي اجتماعي

مقالات جديد در حوزه طراحي سايت و تكنولوژي

10 اشتباه رايج در بازاريابي شبكه هاي اجتماعي

۵ بازديد

اشتباهات رايج در بازاريابي شبكه هاي اجتماعي

 

"بازاريابي شبكه هاي اجتماعي جواب نميده " ، اين جمله به كرار مي شنوم. ولي بازاريابي شبكه هاي اجتماعي براي شما جواب نميده چون اون رو به درستي انجام نمي ديد. بسياري از كمپاني ها از تمام توان خود به شبكه هاي اجتماعي نمي پردازند و صرفا سرسري به آن مي پردازند. در حقيقت شركت ها معمولا از ساير رقبا تقليد مي كنند و پس از مدتي به موفقيت نرسيده و دلسرد مي شوند.

در اين مقاله در طراحي سايت پرنا به اشتباهات رايج در بازاريابي شبكه هاي اجتماعي مي پردازيم. با رعايت اين مسائل مي توانيد به پناسيل واقعي خود برسيد !

 

1- عدم توجه به بازاريابي شبكه هاي اجتماعي به دليل باور موفق نبودن

 

اگر فكر مي كنيد كه شبكه هاي اجتماعي براي كسب و كار و طراحي سايت شما مفيد نخواهد بود در اشتباه هستيد. يك باور اشتباه وجود دارد كه شبكه هاي اجتماعي صرفا براي نوجوان ها و خوره هاي كامپيوتر است. اين موضوع ديگر درست نيست. براي مثال يك تحقيق نشان داده است كه بيشتر استفاده كنندگان توييتر در رنج سني 55-64 و در فيسبوك 45-54 سال هستند. شما مي توانيد تحقيقات مشابهي نيز پيدا كنيد كه درستي ادعاي بالا را ثابت خواهد كرد.  شبكه هاي اجتماعي در تمامي سنين اجتماع رسوخ كرده است. شما مي توانيد با يك استراتژي درست و اجتناب از اشتباهات رايج در بازاريابي شبكه هاي اجتماعي دسته بالا را نسبت به رقيبان بگيريد.

 

2- نداشتن برنامه در بازاريابي شبكه هاي اجتماعي

 

ماركتينگ روي شبكه هاي اجتماعي بدون برنامه صرفا مي تواند وقت شما را در طراحي سايت حرفه اي  تلف كند. بسياري از شركت ها اين اشتباه را انجام مي دهند. كمپاني ها  بكاملا "عشقي "  پستي را در شبكه ها ارسال مي كنند و آن را اينجا و آنجا share مي كنند. نه هدف و برنامه اي !

 

شما بايد براي شبكه هاي اجتماعي هم دقيقا يك برنامه جامع و كامل مانند كسب و كارتان داشته باشيد. هدف هاي معين ، بودجه تخصيص داده شده و برنامه اي جامع و دقيق كه شما را در رسيدن به  ارزش هايتان ياري مي دهد.

 

3- اندازه گيري KPIs (متغير هاي قابل محاسبه كه ميزان رشد در راه رسيده به هدف را نشان مي دهد مانند ميزان فالوئرها ) هاي اشتباه

 

بسياري از بازارياب ها هنگام محاسبه متغير هاي KPIs بر روي آمار پوچ و بي اهميت مانور مي دهند. يكي از مهمترين آمار بي اهميت تعداد فالوئر هاست ! معمولا با رشد تعداد دنبال كنندگان بازارياب ها و مديران طراحي سايت  خوشحال مي شوند.

 

تنها نكته حائز اهميت در آناليز socail media تاثير آن بر رشد كسب و كار شماست و غير از آن سايد اعداد اهميتي ندارند !

 

4- تلاش يكسان در تمامي شبكه ها

 

صحبت با كاربران در شبكه هاي اجتماعي ، خارج از چارچوب معين آنها موثر نخواهد بود. در آلمان نمي توانيد اسپانيايي صحبت كنيد. با اين وجود اكثر كسب وكار ها و طراحي سايت ها اين اشتباه را انجام مي دهند.

 

هر شبكه اجتماعي مخاطب هاي خاص ، روش صحبت و چارچوب هاي خود را دارد. براي مثال در توييتر بايد صرفا روي متون جذاب كار كنيد ، اينستاگرام براي تصاوير است. نكته مهمي است كه بدانيد چگونه با كاربران هر شبكه تعامل برقرار كنيد.

 

5- عدم توانايي در برقراري ارتباط با كاربران

 

آپديت مداوم شبكه هاي اجتماعي شما براي طراحي سايت ارزان تان بيهوده خواهد بود اگر كسي به پست هاي شما توجه نكند يا اينكه پست ها نشر نشوند و كامنت نگيرند. اگر همچين عكس و العمل هايي دريافت نمي كنيد بايد استراتژي خود را تغيير دهيد.

 

اگر كسي كامنتي براي شما گذاشت حتما پاسخ آن را بدهيد. هر پاسخي كه مشتري به شما مي دهد چه منفي و چه مثبت فرصتي براي صحبت با كاربر را براي شما فراهم مي كند. دوستانه و مودبانه صحبت كنيد.

 

6-جذب فالوئر هايي كه براي شما سودمند نيستند !

 

هزاران فالوئر كه تبديل به مشتري براي شما نخواهند شد هيچ ارزشي ندارند. اين فالوئر ها با شما مكالمه اي برقرار نمي كنند و  بهروه وري نخواهند داشت. قصد شما از بازاريابي شبكه هاي اجتماعي جذب توجه ، ارتباط و مكالمه و ايجاد اعتبار در مشتريان بالقوه است. با رشد درست و برنامه شبكه ، شما مي تواند فالوئر هايي را جذب كنيد كه براي پست هاي شما و محصولاتتان ارزش قائل هستند.

 

7- فقط صحبت در مورد خودتان كردن

 

آيا دوست داريد با كسي بيرون برويد كه صرفا در خصوص خودش صحبت مي كند. زود خسته كننده مي شود . نه ؟ اين مشكلي است كه اكثر شركت هاو طراحي سايت ها  با آن مواجه هستند. همه چيز در مورد آن هاست ،  اخبارشان ، اطلاعيه هايي در مورد خودشان ،  محصولاتشان ، پروژه هايشان و ... . حقيقت اين است كه اين موضوعات براي كسي اهميت ندارد !

 

در بازاريابي شبكه هاي اجتماعي نه تنها بايد با لحن مناسب و مورد پسند كاربران صحبت كنيد ، بلكه بايد چيزي را بگوييد كه آن ها دوست دارند بشنوند.

 

8- استفاده بيش از حد از پست هاي اتوماتيك

 

يكي ديگر از مشكلات شركت ها و طراحي وب سايت ها ، استفاده بيش از حد ربات هاي پست گذار و به طور كلي استفاده از پست هاي اتوماتيك است. مردم از شبكه هاي اجتماعي استفاده مي كنند تا با همديگر ارتباط برقرار كنند. اگر مردم متوجه موضوع اتوماتيك بودن پست ها شوند احساس بدي پيدا خواهند كرد و شما را ترك خواهند گفت. استفاده از پست ها دست نويس و با كيفيت نكته مهمي است.

 

9- اكانت هاي زياد در تمامي شبكه هاي اجتماعي

 

يكي ديگر از اشتباهات رايج در بازاريابي شبكه هاي اجتماعي اين است كه شركت ها و طراحي سايت ارزان  به محض ورود به social media  در تمامي شبكه هاي موجود اكانت مي سازند و سعي در مديريت تمامي آن ها را با هم دارند. نتيجه اين كار اين است كه با پخش كردن منابع و تمركز ، نرخ بهره وري شما نيز كاهش خواهد يافت.

 

طبق تجربه ما ، يك متخصص socail media توانايي مديريت 2-4 شبكه را در آن واحد دارد. باز هم تكرار مي كنم يك متخصص ! بهتر است شما نيز تمركز خود را روي 2-3 شبكه محدود كنيد.

 

10- نداشتن سياست كلي در شبكه هاي اجتماعي

 

نداشتن يكي سياست كلي در شبكه هاي اجتمامي مي تواند منجر به اتفاقات خطرناك و خجالت آوري بشود. بدون توجه به اين كه چه كسي social media شما را مديريت مي كند ، شما بايد يك سري قوانين و چارچوب هاي كلي براي تعيين بايد ها و نبايد ها تعيين كنيد. به طور كلي استفاده از مطالب خشونت آميز ، نژادپرستي ، سكسيم  ، مذهبي ، توهين آميز و ... بايد نشر داده نشود و قوانين سفت و سختي در اين زمينه لازم است.

 

موفق باشيد

طراحي سايت پرنا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.