روانشناسي در طراحي سايت ، اثر رنگ ها ، فضاي خالي و تايپوگرافي بر سايت شما

۵ بازديد

روانشناسي در طراحي سايت

 

طراحي سايت بي نظير صرفا يك سايت زيبا با محتواي خوب نيست . وقتي بازديدكنندگان وارد سايت شما مي شوند . احساساتي راجع به سايت و شركت شما در آنها به وجود مي آيد. اينكه اين احساسات مثبت يا منفي باشند كاملا در دستان شماست و شما كار طراحي سايت را به هيچ عنوان نبايد سرسري بگيريد.

 

در سال هاي گذشته ، يك دانش ثابت در اختيار طراحان وب سايت بود كه با كمك آنها قادر به اجراي روانشناسي در طراحي سايت بودند . براي رسيدن به اين مهم ، طراح بايد تفاوت المان هاي سايت با نحوه چينش آنها را براي اثر گذاري بهتر بداند.تيم تحريريه طراحي سايت پرنا در اين مقاله ، راجع به 4 نقطه كه بيشترين تاثير را بر بازديدكنندگان خواهند داشت صحبت مي كنيم.

 

اين موارد ، نكاتي هستند كه با استفاده از آنها مي توانيد كاربران را از لحاظ احساسي تحريك كنيد تا دوباره علاقه داشته باشند تا به سايت شما بازگردند.

 

محتوا

 

براي سايت ها ، محتوا همان چيزي هست كه شما مي بينيد. بازديدكنندگان به سايت شما مي آيند تا به اطلاعات دسترسي داشته باشند. طراحي سايت به صورت تخصصي و منطقي به آنها كمك مي كند تا آسان تر به داده ها دست يابند. چند سال قبل ، ديدن صفحات بسيار طولاني متداول  و مخالف روانشناسي در طراحي سايت  بود . مقاله ها و متن هايي حتي تا 10000 كلمه و بيشتر  هم مي رفتند. نتيجه چه بود ؟ پيدا كردن محتوايي كه كاربر به دنبال آن بود بسيار خسته كننده بود.

 

امروزه ، داده ها بايد مرتب و اديت شده باشند تا بين زيبايي ، آسان پيدا شدن و خسته نكردن كاربر يك تعادل به وجود آيد. محتوايي كه شما توليد مي كنيد ، نماي شركت شماست . اگر اين محتوا به درستي شما را معرفي نمي كند چندان موفق نخواهيد شد.

 

روانشناسي در طراحي سايت ، رنگها در طراحي سايت ، روانشناسي در طراحي وب سايت ، طراحي سايت بي نظير ، فلسفه طراحي سايت

 

محتواي خود تميز ، مرتب شده توليد كنيد. محتوا بايد به آساني قابل خواندن باشد ، و به بازديدكننده احساس خوبي بدهد.

 

فضاي خالي

 

نحوه چينش المان هاي يك سايت مي تواند به شدت احساسات يك بازديدكننده را بر اساس روانشناسي در طراحي سايت تحت تاثير قرار دهد. جاي گذاري منظم عناصر بايد يكي از اولويت هاي هر طراحي سايت باشد. اما در حين انجام اينكار نبايد فضا هاي خالي را فراموش كنيد. اگر با مقوله فضاي خالي آشنا نيستيد ، منظور فضاهاي سفيدي در سايت است كه هيچ نوشته ، المان گرافيكي و ... در آن قسمت ها وجود ندارد. فضاي خالي نقش بسيار مهمي در طراحي سايت ايفا مي كند ، زيرا اين قسمت ها مانند استراحت گاهي براي بازديدكننده هستند تا براي چند لحظه احساس آرامش كنند.

 

روانشناسي در طراحي سايت ، رنگها در طراحي سايت ، روانشناسي در طراحي وب سايت ، طراحي سايت بي نظير ، فلسفه طراحي سايت

 

به زبان ديگر ، اگر يك بازديدكننده به سايت شما بيايد و در هر پيكسل سايت ، نوشته ، المان هاي متفاوتي  را مشاهده كند دچار احساس خفگي مي شود و احساس راحتي نخواهد كرد.

 

رنگ ها

 

روانشناسي در طراحي سايت ، رنگها در طراحي سايت ، روانشناسي در طراحي وب سايت ، طراحي سايت بي نظير ، فلسفه طراحي سايت

 

زماني كه كار طراحي سايت حرفه اي  آغاز مي شود ، رنگ ها معمولا همان رنگ سازماني يا لوگو شركت است كه توسط مدير يا هر شخص ديگري به طراح سايت ديكته مي شود. اما اين رنگ ها چگونه استفاده شوند كه به بازديد كننده حس خوبي القا كنند ؟اكثر اوقات رنگ سفيد ، مشكي ، خاكستري به همراه رنگ هاي اصلي سايت در طراحي آن استفاده مي شود.

 

علاوه بر آن استفاده از هر رنگ مي تواند يك م مفهوم براي  كسب و كار  شما داشته باشد. رنگ هاي آبي ، سبز و بنفش براي دعوت بازديد كننده به انجام كاري و ايجاد حس اطمينان در وياستفاده مي شوند. رنگ هاي زرد ، نارنجي و قرمز براي گرم كردن و ايجاد توجه در بازديدكننده استفاده مي شوند. اما هم چنين مي توانند احساسات منفي مثله اضطراب و خشم را فعال كنند.

 

با استفاده از نكات بالا و خواندن اين مقاله ، معني و مفهوم هر رنگ را بهتر متوجه خواهيد شد. استفاده از سايه ها و ... براي محو كردن رنگ ها نيز فراموش نشود. نبايد خط و مرز ها كاملا مشخص باشند.

 

تايپوگرافي

 

روانشناسي در طراحي سايت ، رنگها در طراحي سايت ، روانشناسي در طراحي وب سايت ، طراحي سايت بي نظير ، فلسفه طراحي سايت

 

در نهايت ، تايپوگرافي مي تواند احساسات و عوطف بسياري را در بر اساس روانشناسي در طراحي سايت بازديدكننده بيدار كند. با تشكر از CSS3 امروزه ما مي توانيد با قدرت بسيار بيشتري بر روي متون احاطه داشته باشيم و قادر باشيم هر كاري كه ممكن است با آن انجام دهيم ! امروزه نيازي نيست كه از تعداد محدودي فونت ، يكي را انتخاب كنيم ( براي زبان فارسي در ابتدا فقط Tahoma و Arial موجود بود ! ) هزاران نوع فونت زيبا براي به كمال رساندن تايپوگرافي موجود است.

 

علاوه بر زيبايي و تطابق با كسب و كار ما ، نكته مهم ديگر نحوه نمايش متون  است. بگذاريد بيشتر توضيح دهيم. فاصله ببين هر كلمه با كلمه بعدي ، فاصله بين خطوط نوشته ، فاصله بين عناوين و متن است. فضاي خالي بين پاراگراف ها ، تعداد كلمه هاي يك جمله و .... همه و همه در حوزه تايپوگرافي قرار مي گيرد.

 

روانشناسي در طراحي سايت ، رنگها در طراحي سايت ، روانشناسي در طراحي وب سايت ، طراحي سايت بي نظير ، فلسفه طراحي سايت

 

نتيجه :

 

اغلب مواقع ، انتخاب روانشناسي درست براي طراحي سايت ارزان بر عهده طراح قرار دارد. اما آشنايي با برخي موارد پايه و مقدماتي مي تواند به شما كمك كند تا با دقت بيشتري كار طراح را زير نظر داشته باشيد و پروژه خود را بهتر اداره كنيد.

عليرغم رعايت تمامي موارد فوق ، لوگوي سايت هم در حوزه روانشناسي سايت قرار مي گيرد.

موفق باشيد

طراحي سايت پرنا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.